Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

För dig som är helt ny användare av BL Byråstöd

BL Byråstöd är en webbaserad tjänst vilket innebär att du endast behöver logga in via en webb-läsare för att komma igång. För att kunna öppna övriga lokalt installerade BL-program från BL Byråstöd behöver du installera ett litet tilläggsprogram: BL Agent som du hittar här

Det du först av allt ska göra när du loggat in i BL Byråstöd är att lägga upp dina klienter i Byråstödet. Det kan du enklast göra via import av ditt kundregister. Vi har specialanpassat export från BL Administration och BL Skatt så att du enkelt sedan kan göra importen av dina klienter till Byråstödet.  Du kan även skapa egna import-filer i Excel. Läs mer här>> För övriga program hjälper vi gärna till med konvertering av klientregister. Det som är viktigt att få med är Namn, organisationsnummer och räkenskapsår. 

Du kan även lägga upp klienterna manuellt om du inte har så många eller om det tillkommer nya klienter.
Gå till fliken Klienter och klicka på knappen för Ny klient

När du skapat klienten i Byråstöd behöver du välja vilka Tjänster som du vill bli noterad om för klienten samt att sätta rätta förutsättningar under fliken Räkenskapsår. Det gör du i klientkortet på respektive klient, alternativt kan du redan vid import av klientlista gör det under uppdragsmallar som du hittar under kugghjulet uppe till höger i Byråstödet. Det finns 80 olika tjänster att välja bland, grupperade i ett antal uppdrag. Beroende på vilken periodicitet och regel kan du justera tjänsterna så att de passar exakt efter dina önskemål. Startdatum för tjänsterna ska alltid vara för den period som du avser utföra arbetet för. Byråstödet räknar då automatiskt ut deadline-datumet utefter de förutsättningar som gjorts på klientens uppdrag och räkenskapsår.


Samtliga aktiviteter för respektive kund och tjänst visas sedan  under  fliken: Alla aktiviteter. Vill man arbeta mer processinriktat använder man flikarna Bokföring, Löneadministration, Skattedeklaration, Bokslut, Inkomstdeklaration och Kontrolluppgifter. Den aktivitet med kortast deadline visas längst upp i listan. Du kan filtrera sökning på kund, tjänst, kundnr, utförande handläggare mm. Du kan även ändra period för när en aktivitet ska visas samt filtrera på handläggare.

Statusuppdatering och koppling till övriga BL Program
Status på aktiviteter ändras i Byråstödet, eller från det BL program som aktiviteten ska utföras i. Längst ut på aktivitetsraden visas programikonen. Om det t ex gäller tjänsten bokföring kommer du in i BL administration, på just den klienten och i modulen Bokföring. I respektive program finns sedan en Byråstödsknapp där du kan ändra status på aktiviteten du gjort och därmed blir status även uppdaterad i Byråstödet.
För mer utförlig instruktion hur du kopplar Byråstöd med de övriga BL-programmen hittar du här.











Kommentarer

  • Finns det något sätt att skapa ett eget uppdrag? Jag skulle vilja ha ytterligare ett uppdrag i kategorin Inkomstdeklaration, typ "Deklarationsrapport", och det finns inget liknande som går att använda till det syftet i dagsläget.
    Sarah
  • Hej,

    Det går tyvärr inte att skapa ett eget uppdrag i dagsläget men jag tar det vidare som förbättringsförslag. Har du några fler förslag får du gärna maila till tillsammans@bjornlunden.se 

    Mvh Filip
    Filip Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.